19 декември 2013 г.

Моят неизнесен #TEDxMladostWomen talk

За рождения ми ден преди няколко седмици, приятели избраха да ми подарят Обратната страна на войната: Женски разкази за надживяване и надежда, книга в която са събрани историите на жени пострадали по време на шест въорежени конфликта.

Жени, които изграждат бъдещето и общностите си наново след това. Корави, силни жени. Красиви изображения и психически натоварващи разкази. Признавам си, че още ме е страх да ги прочета задълбочено.

Предполагам, че ми подариха именно това, защото се занимавам с кампания за информираност за насилието над жени. Избрах да се върна в България и да се захвана с това. Постепенно спрях другите си професионални ангажименти и въпреки че не е лесно, начинанието е много интересно и ангажиращо.

Иска се доста кураж, за да се захванеш изключително с това, което смяташ за най-важно и да го правиш по свой модел. Иска се смелост да правиш -- да бъдеш -- Invented Here. За мен това не значи само местоположение, а да следваш своите най-силни подбуди, най-развити умения и убеждения.

Някои хора взеха да ме наричат феминистка. Докато информирах хора на Витошка за предстоящата си акция #наДъската (повече за това под черта долу), един мъж направи следния коментар пред приятелите си (и от двата пола): "Жените трябва...? и ние ще направим Мъжете не трябва... да готвят, да чистят, да видите, че не само вие феминистките можете. Шегувам се, не искам да съм груб."

Аз не се считам за феминист-ка. Понятието се приема много отрицателно. Аз не се боря за някакво надмощие на един пол над друг, а просто за това хората да се третираме с уважение, независимо какви сме.

Наскоро закоравял феминист ми сподели, че насилието над жени е твърде тежка тема, особено що се отнася до травмите на самите жертви, за да се подхожда към него с хумор.

Не е вярно. Знам го със сигурност и вярвам, че хумора и позитивността са точно пътят, по който всеки може да намери своя начин да действа за промяна на сегашното положение. Човекът, който каза, че ще ми натрие носа със собствена кампания ‘Мъжете не трябва’ много подходящо употребява хумор за да акцентира важни за него точки от общатата тема – отношения между хората като носители на някой пол.

На своя неизнесен #TEDxMladostWomen talk (не го превеждам лекция, защото не бих давала лекции по въпроса), бих говорила по тези теми – насилието над жени в България, как не се говори за него, как изглежда дори организациите, които активно и ефективно помагат на жертви и провеждат превенция не са достатъчно свързани помежду си.

Знаете ли, че ми е много по-трудно да преодолея първоначалното обърквание и нежелание на хората да обсъждат тези теми тук, отколкото в Катманду? Въпреки, че езиковата бариера не е фактор, че предлагам своето време, усилия и умения, дори хората вече работещи в тази сфера в България в общия случай трудно ми вярват, че може да се постигне нещо без много пари и тромава структура.


Елате с мен да им покажем, че понякога диалогът е достатъчен. Искам  да покажем на себе си, че ни обединява желанието всички да се уважаваме еднакво, да има справедливост за жертвите на насилие и подкрепа за произлизащите им нужди.

Датата е 14ти Февруари, мястото пред Съдебната Палата, трябвате ми  за 10 минути. Подробностите в колко часа ще танцуваме за да подкрепим глобалната кампания Един Милиард във Въстание, ще разберете по-нататък от тук.

 _________________________________________________________________________________

#наДъската провокира Софиянци да споделят какво мислят за ролята на жените в обществото и как би трябвало да се отнася обществото с тях.

Как става #наДъската? Изнасяме дъските и ги позиционираме така, че да привличат внимание, но да не пречат на основните пешеходни потоци. С течение на деня следим да има достатъчно тебешири.

 "Жените трябва да отстояват правата си заедно с мъжете," така завършва фразата Мария Габриел, евродепутат, координатор на Групата на ЕНП в Комисията по правата на жените и равенството между половете в Европейския парламент.

#наДъската се финансира със собствени средства и любезното материално дарение от Зора Стил ООД на стойност около 300лв (изработката и самите дъски). Всеки може да остави виртуалния си коментар какво “Жените трябва...” направо на Фейсбук страницата, или в Туитър на @OBRsofia.


Няма коментари:

Публикуване на коментар